måndag 19 mars 2012

Sveriges Radios Romanpris

Kristian Lundberg har tilldelats Sveriges Radios Romanpris 2012 för romanen Och allt skall vara kärlek. Lyssnarjuryns motivering lyder: ”För att han med sitt poetiska språk och sin obevekliga blick på samhället och människan, pekar på kärlekens kraft.”

Och allt skall vara kärlek är en berättelse som tar vid där hans förra roman Yarden slutar, men som ändå är början på allt. "Det är inte bara längtan efter henne som gör att jag rastlöst rör mig genom den sovande staden, det är också detta, det andra som jag måste formulera. Att jag är son till min far, att jag är son till min mor. Att min skuld måste sonas och att jag måste vända tillbaka i berättelsen och börja om från början. Allt är kärlek. Allt är att förlora sig själv och återskapa den man var tänkt att bli."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar