torsdag 7 juli 2011

Sommartips: Även tystnaden har ett slut


Ingrid Betancourt: Även tystnaden har ett slut : [mina sex år av fångenskap i den colombianska djungeln]

"När jag kedjades fast vid ett träd med ett hänglås om halsen utan att kunna röra mig, utan att kunna resa mig eller sätta mig, utan att ha rätt att tala eller tiga, dricka eller äta, utan rätt att ens utföra kroppens allra mest grundläggande behov; när jag tvingades in i den mest kränkande situation man kan tänka sig behöll jag i alla fall den dyrbaraste av alla friheter som ingen någonsin skulle kunna ta ifrån mig; den att bestämma vem jag ville vara."

Ingrid Betancourt, presidentkandidat för Colombias gröna parti i landets valrörelse 2002, kidnappades av FARC-gerillan när hon var på väg till ett valmöte. I sex mardrömslika år hölls hon som gisslan djupt inne i den colombianska djungeln. Skildringen av hennes kamp för att överleva är spännande som en thriller. Hon sitter fastkedjad långa tider, sjuk och undernärd, men lyckas ändå göra några modiga flyktförsök rakt ut i en farofylld och oändlig djungel. Konkurrensen mellan fångarna om livets nödtorft lockar fram människans sämsta mest egoistiska sidor, men också de bästa, då de gör hjältemodiga insatser för att rädda livet på varandra. Betancourts bok är både ett gastkramande äventyr och en självutlämnande berättelse om att behålla sin mänskliga värdighet och att utvecklas som människa under omänskliga villkor.

Sommarhälsningar
Agnes

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar