onsdag 4 april 2012

Minnet av en smutsig ängel

Henning Mankell: Minnet av en smutsig ängel

Jag vill lämna ett tips på en, som jag tycker, mycket bra bok. Henning Mankell har ju skrivit många fler böcker än de mest kända Kurt Wallander-böckerna. Hans nyaste bok Minnet av en smutsig ängel har jag nyligen läst. Och den kan jag varmt rekommendera!

Mankell är en utmärkt berättare och den här historien, delvis baserad på en verklig händelse, handlar om 18-åriga Hanna Lundmark, kocka ombord på ångfartyget Lovisa som är på väg till Australien lastad med svenskt kärntimmer. Året är 1904 och Hanna är i chock efter att precis ha blivit änka och deserterar en natt när fartyget ligger för ankar i Portugisiska Östafrika. Läs mer om boken HÄR. En fantastisk bok som berörde mig mycket.

Eva-Mari, låntagare på biblioteket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar