onsdag 11 april 2012

Bokcafétips

På bokcaféet i slutet av mars tipsade jag om följande böcker.

Jag läste texten Livet, döden och matematiken ur Gun-Britt Sundströms bok Bitar av mig själv : en generationsbok.

Om att i mogen ålder uppskatta våren.

Slog ett slag för novellen.
Jag presenterade två novellsamlingar av den tyske advokaten Ferdinand von Schirach: Brott och Skuld.

Två samlingar berättelser om människors brott och samhällets syn på skuld, skildrat med medkänsla och osentimental saklighet.

Jag anknöt till vårt genomgående tema i år, August Strindberg, och läste hans novell Ett halvt ark papper ur novellsamlingen Noveller för Världens barn. 2007 : Klassiska mästerverk ur världslitteraturen.






Presenterade också den senaste utgåvan Noveller för Världens barn. 2011 : Mästarprov. I den senaste utgåvan ingår en CD med uppläsningar av författarna och skådespelare.

Noveller för Världens barn utges av Informationsförlaget och behållningen tillfaller Radiohjälpen 901950-6.

Den sista boken jag tog upp var Mixture : essayer av Daniel Hjorth. Spirituella och lärda stycken om människor, händelser och platser i den europeiska 1900-tals historien.







Övriga boktips från bokcaféet i mars finns presenterade på bibliotekets hemsida. Årets samtliga bokcafétips hittar man också på hemsidan. En del av tipsen finns även här på bloggen. Sök på ämnesorden Boktips eller Bokcafé.

Per

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar